Last Chance Garage
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Last Chance Garage

Suomenkielinen foorumi Prätkähiiret Marsista - sarjan faneille.
 
PääsivuPääsivu  Latest imagesLatest images  HakuHaku  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisään  

 

 Kliseet

Siirry alas 
4 posters
Siirry sivulle : Edellinen  1, 2, 3
KirjoittajaViesti
Prätkämimmi

Prätkämimmi


Viestien lukumäärä : 13095
Join date : 18.01.2015
Ikä : 30

Kliseet - Sivu 3 Empty
ViestiAihe: Vs: Kliseet   Kliseet - Sivu 3 EmptySu Heinä 31 2016, 09:00

Lil Hoss kirjoitti:
Prätkämimmi kirjoitti:
Johtuuks se vaan musta vai onks koko tää sarja vähän niinkuin kliseinen? Meinaan et jokainen jakso päättyy siihen samaan eli siihen et Leipäjuuston torni sortuu Very Happy

Hyvä kysymys. Jokaisessa sarjassa on aina joitakin tiettyjä asioita jotka toistuvat jaksosta toiseen niin monta kertaa että se voi vaikuttaa kliseeltä - kuten esimerkiksi tuo mainitsemasi tornin sortuminen jokaisen prätkisjakson lopussa.
Oon vaan huomannu sen Very Happy
Takaisin alkuun Siirry alas
Norton

Norton


Viestien lukumäärä : 306
Join date : 31.08.2016

Kliseet - Sivu 3 Empty
ViestiAihe: Vs: Kliseet   Kliseet - Sivu 3 EmptyTo Syys 01 2016, 18:26

Vierailija kirjoitti:

Fandomista riippumatta olen törmännyt yhteen asiaan, joka tökkää aina silmään: (nais)hahmon vaatteiden ja ulkonäön kuvailu. Että tänään aamulla Mary puki päälleen vihreän topin, mustat tiukat farkut ja valkoiset ballerinat sekä letitti hiuksensa ja meikkasi huolella. Tultuaan illalla kotiin kotiin ja käytyään suihkussa hän pukeutui löysään sinertävään t-paitaan ja pyjamahousuihin sekä nalletossuihin, antaen hiustensa olla auki. Seuraavana aamuna, kun hänen poikaystävänsä Gary tuli käymään, Marylla oli tiukka musta paita ja lyhyt valkea hame. Ja niin edelleen. Mua ei kiinnosta, mitä hahmolla on tänään päällään, ellei sillä ole jotain merkitystä juonen kannalta. Toki, jos hahmo on vaikka menossa treffeille tai juhliin, niin asun valitsemisesta yms. voi tietysti kertoa. Satunnaisena kuvailuna siis ihan ok, mutta ei sitä arkipukeutumista tarvitse aina kertoa. Ellei sitten osa juonta ole se, että hahmolla on pakkomielle omiinsa ja/tai muiden vaatteisiin...

Tätä piti itsekin kommentoida, ja se että niitä OC:tä kuvaillaan aivan loputtoman tarkasti, jokaikisen pisaman koordinaatit ja pikkusormen pituus mainitaan.
Tavallaan sen kyllä ymmärtää, varsinkin jos se on se hyvin rakas tai vaikka "self insert" (mikähän se olisi suomeksi?) hahmo jota tietysti haluaa suojella jos se on kovin läheinen, kirjoittaja ei halua että lukijalle tulee väärinkäsityksiä tai erilaista kuvaa kuin mitä kirjoittaja on itse miettinyt.
Lukijalle tämä tosin ei ole kovin mieluista, ja ne liialliset kuvailut vaan skipataan ja tavallaan turhaa työtä kuitenkin. Toisaalta tämä on myös ficcien "muotti" että hahmojen kuvailu dumpataan yhteen kasaan eikä niin kuin yleensä, että pikkuhiljaa tarinan edetessä kerrotaan lisää tyypeistä. 
Mikähän mun pointti tässä nyt oli... No ehkä se, että ficeille on helppo antaa isotkin kliseet anteeksi jos on viihdyttävästi kirjoitettu tai vähän tarjontaa. 
Mites se olikaan, kaikki tarinat on jo aikaa sitten kerrottu, pitää vain oppia kertomaan ne samat jutut uudella tapaa. 
Eikä se self insert kliseekään välttämättä huono ole, parhaat on varmasti sellaisia ettei lukija sitä edes tajua.

Tuosta toisesta asiasta, fanonin ja canonin sekoittamisesta... Nettisivut on aina tuntuneet jotenkin virallisemmilta kuin vaikka foorumit ja blogit, niin noi on kyllä vaarallisia ainakin uusille faneille ja ihmisille, jotka nyt sattuu muutenkin uskomaan kaiken mitä lukee. Tietty hirveetä vahinkoa ei tästä tule, kun ei ole mistään elämän ja kuoleman asiasta kyse mutta turhia väittelyitä varmasti.
Takaisin alkuun Siirry alas
Last Chance
Admin



Viestien lukumäärä : 11984
Join date : 27.10.2013
Ikä : 34
Paikkakunta : Pohjois-Pohjanmaa

Kliseet - Sivu 3 Empty
ViestiAihe: Vs: Kliseet   Kliseet - Sivu 3 EmptyTo Syys 01 2016, 20:41

Minun mielestäni fan fictionissa voi/saa tapahtua mitä tahansa kunhan sillä on jotain tekemistä tarinan juonen kanssa. Ja jos tarina on hyvin kirjoitettu, ainakin osan kliseistä voi antaa anteeksi. Eikä kannata uskoa ihan kaikkea, mitä fanit omille sivuilleen kirjoittavat.
Takaisin alkuun Siirry alas
https://lastchancegarage.palstani.com
Prätkämimmi

Prätkämimmi


Viestien lukumäärä : 13095
Join date : 18.01.2015
Ikä : 30

Kliseet - Sivu 3 Empty
ViestiAihe: Vs: Kliseet   Kliseet - Sivu 3 EmptyPe Syys 02 2016, 07:41

Lil Hoss kirjoitti:
Minun mielestäni fan fictionissa voi/saa tapahtua mitä tahansa kunhan sillä on jotain tekemistä tarinan juonen kanssa. Ja jos tarina on hyvin kirjoitettu, ainakin osan kliseistä voi antaa anteeksi. Eikä kannata uskoa ihan kaikkea, mitä fanit omille sivuilleen kirjoittavat.
Samaa mieltä
Takaisin alkuun Siirry alas
Sponsored content





Kliseet - Sivu 3 Empty
ViestiAihe: Vs: Kliseet   Kliseet - Sivu 3 Empty

Takaisin alkuun Siirry alas
 
Kliseet
Takaisin alkuun 
Sivu 3 / 3Siirry sivulle : Edellinen  1, 2, 3

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Last Chance Garage :: Fanfiction ja fanitaide :: Keskustelua fan fictionista ja fanitaiteesta-
Siirry: