Last Chance Garage

Suomenkielinen foorumi Prätkähiiret Marsista - sarjan faneille.

PääsivuPääsivu  KalenteriKalenteri  FAQFAQ  HakuHaku  KäyttäjälistaKäyttäjälista  KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisään  

Jaa | 

Inspiraatio ja siihen liittyvät ongelmat

Siirry alas 
KirjoittajaViesti
Last Chance
Admin

Viestien lukumäärä : 10914
Ikä : 28

ViestiAihe: Inspiraatio ja siihen liittyvät ongelmat   To Kesä 14 2018, 21:39

Tämän ketjun tarkoitus on keskustella fanfictionin kirjoittamiseen liittyvästä inspiraatiosta, josta käytetään myös sanaa inspis. Kaikki tähän inspiraatio-aiheeseen liittyvä, mukaan luettuna inspiraatioon liittyvät ongelmat ja niihin perustuva keskustelu ovat aiheena. 

Tähän alkuun muutama kysymys, joka voi auttaa alkuun aiheesta keskustellessa. Onko inspiraatiosi jatkuvaa vai kausittaista? Mitkä tekijät vaikuttavat siihen? Mistä saat inspiraatiota? Mitä inspiraatioon liittyviä ongelmia olet kokenut? Mikä voisi auttaa ylläpitämään inspiraatiotasi?

Omalla kohdalla inspis on kausittaista, eli välillä on kova into päällä ja välillä se katoaa taivaan tuuliin. Inspis saattaa iskeä voimakkaana silloin kun pitäisi keskittyä johonkin tähdellisempään asiaan. Esimerkiksi tänä keväänä, kun minun piti työstää opinnäytetyötä, sainkin yllättäen uutta puhtia kirjoittamiseen. Inspiraatio saattaa tulla ihan tyhjästä oman pään sisältä eli saatan keksiä ideoita ihan tuosta vain. Ideoita minulla on todella paljon, mutta käytännön toteutus on sitten toinen asia. Harva ideoistani päätyy tekstiksi asti, syynä liiallinen kriittisyys itseä kohtaan. Epäilen että kirjoitan jotain noloa tai typerää, tai että ihmiset eivät pidäkään tarinoistani. Tai jos omat hahmoni ovatkin typeriä.

Omaan inspikseen vaikuttavat hyvin paljon oma mieliala tai omaan henkilökohtaiseen elämään liittyvät seikat. Esimerkiksi kova stressi tai ikävät tapahtumat omassa elämässäni saattavat aiheuttaa inspiksen totaalisen katoamisen. Jos on kovin vahvat kielteiset tunnetilat päällä, se saattaa tuhota inspikseni kokonaan ja saatan tuosta vain inspisvajeen seurauksena lopettaa tarinan kokonaan vaikka aikaisemmin olisi ollut kovakin into päällä. Tämä hävettää ja harmittaa minua, sillä tuotan silloin lukijoilleni pettymyksen - vaikka en edes ymmärrä miksi ihmiset haluavat lukea surkeita tarinoitani. Yritän jatkossa tehdä niin etten heti henkilökohtaisten ongelmien pistäkään tarinaa poikki vaan laitan sen mieluummin tauolle.  Tässä kappaleessa tulikin samalla esille se keskeinen ongelma joka minulla on inspikseen liittyen.

Ongelmani ei ole niinkään ideoiden puute, vaan käytännön toteuttamiseen liittyvät haasteet. 

Inspiksen säilyttämisessä voisi ehkä auttaa se, että lukijat kertoisivat enemmän siitä mitä ajatuksia ja tunteita heillä herää. Toivoisin myös rakentavia parannusehdotuksia, ja vastaan mielelläni tarinoitani koskeviin kysymyksiin.

Kuulisin mielelläni teidän muidenkin ajatuksia tästä aiheesta Smile Erityisesti moniosaisten ficcien kirjoittajilta haluaisin kysyä, miten saatte inspiraationne säilymään/jatkumaan pitkää tarinaa kirjoittaessa? Miten saatte intoa viedä tarinanne loppuun asti?

Minä muualla: Livejournalissa (englanniksi, tullaan poistamaan) ja Vuodatuksessa (suomeksi, tullaan poistamaan).
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot http://lastchancegarage.palstani.com
DeadRat21
Moderaattori

Viestien lukumäärä : 862
Ikä : 23

ViestiAihe: Vs: Inspiraatio ja siihen liittyvät ongelmat   Pe Kesä 15 2018, 15:24

Omalla kohdalla inspiraatio on kausittaista, eli se voi niin ilmaantua kuin kadota helposti. Itselläkin on käynyt usein niin, että inspis saattaa tulla tuosta vain, kun on jotain oikeasti tärkeää tehtävänä. Mieliala on itsellänikin aika suuressa osassa siinä, että haluanko kirjoittaa tarinaa. Ja kannattaa ottaa huomioon myös se, että minulla on oma YouTube -kanava, jolle minun on käytännössä pakko laittaa aina silloin tällöin uutta materiaalia saadakseni rahaa ja pitääkseni tilaajat tyytyväisinä. Nuo ovat suurimmat syyt, miksei ficcien kirjoittelu ole vapaa-ajan harrastuksissani se ykkönen. Rolling Eyes

Molemmat (kanavan pyörittäminen ja kirjoittelu) vaativat niin saamarin paljon energiaa ja keskittymistä, ja on enemmän kuin todennäköistä, että kun olen käyttänyt kovasti aikaa ja vaivaa jompaan kumpaan, en enää sitten vähän aikaan jaksa tehdä kumpaakaan. Minulla itselläni ei ole sellaista pelkoa, että muka kirjoittaisin jotain noloa, eiköhän jokainen ficin kirjoittaja maan päällä ole vähintään kerran elämässään tehnyt niin. Tosin olen toivoton perfektionisti, joka saattaa vaatia itseltään vähän ehkä liikaakin eikä tyydy juurikaan "keskinkertaisuuteen".

Inspiraatiota minulle antavat se tieto, että ihmiset haluavat lukea tarinoitani, sarjakuvat, elokuvat, videopelit, musiikki (taustamusiikki, videopelimusiikki, elokuvamusiikki jne.) ja muiden ihmisten ficit. Inspiraatiota en kuitenkaan kykene loputtomiin pitämään yllä, sillä tahdon välillä ottaa happea kirjoittamisesta ja keskittyä muihin asioihin. Elämä ei voi koko ajan pyöriä yhden ainoan asian ympärillä.

Jos jotakin vinkkiä pitäisi pitkän tarinan kirjoittamisen suhteen antaa, niin se on tämä: kokeile miettiä, millainen tarinan alku, keskikohta ja loppu voisivat olla ja ala sitä mukaa kirjoittamaan "lihaa" tarinan ympärille. Ja jos välillä tulee sellainen fiilis, että on pakko ottaa happea kirjoittamisesta, niin siitä vain. Tauon pitäminen voi todellakin auttaa, toisin kuin se, että pakottaa itseään kirjoittamaan eikä kuitenkaan saa mitään aikaiseksi, vaikka hakkaisi päätään seinään.

Näytä käyttäjän tiedot
Prätkämimmi

Viestien lukumäärä : 12104
Ikä : 24

ViestiAihe: Vs: Inspiraatio ja siihen liittyvät ongelmat   Pe Kesä 15 2018, 15:41

Mulla inspiraatio on koko aikaista eli saatan saada idean melkein mistä vain vaikka joskus sankariporukan valinta ja ideoiden saattaminen paperille on todella vaikeaa Rolling Eyes.  Saatan saada yhden idean mutta unohtaa koko juonen heti seuraavana päivänä.

Voin oikeestaan kirjoittaa missä vaan ja milloin vaan. TV:n ääressä, taukohuoneessa, jopa lentokoneessa. Jos saan kirjoitusbuustin voin kirjoittaa vaikka kuinka pitkään.

Inspiraatiota antavat minulle TV, sarjakuvat, kirjat ja jossain tapauksessa jopa musiikki. Tykkään kuunnella jotain tietyn tyyppistä musaa kun kirjoitan jotain tietyn tyyppistä tarinaa. Esim Teräsbetoni on aika hyvä taustamusa kirjoittaessa sicfifantasiaa.

Jos jotakin vinnkiä pitäis pistää niin kannattaa kirjoittaa sellasesta mistä tykkää.
Näytä käyttäjän tiedot
Last Chance
Admin

ViestiAihe: Vs: Inspiraatio ja siihen liittyvät ongelmat   Pe Kesä 15 2018, 15:43

Ymmärtäähän tuon, jos on muitakin harrastuksia ja mielenkiinnon kohteita. Niin kivaa kuin fanficcien kirjoittaminen onkin, on ok että elämässä on muitakin asioita.

Minua itseäni ei voisi vähempää kiinnostaa pilkun viilaus ja yksityiskohtien kanssa säätäminen, sillä olen hyvin suurpiirteinen ihminen. Näytän keskisormea perfektionismille. Sen olen huomannut, että jos liikaa keskittyy yksityiskohtiin, se vähentää inspiraatiota ja luovuuskin kärsii - ainakin omalla kohdalla. Saatan vasta tarinan julkaistuani huomata, että hups, nyt tuli kirjoitusvirheitä. Mutta en anna niiden häiritä. Minulle yksityiskohtien hiominen ei ole tärkeää, vaan se, että kokonaisuudesta tulee mielekäs. 

Enemmän mietin sitä, annanko itsestäni typerän vaikutelman ja saanko aikaan jotain noloa jossa ei ole mitään järkeä. Mietin ehkä liikaakin myös sitä että tarinani ovat varmasti aivan surkeita ja huonolaatuisia, riippumatta siitä kuinka paljon positiivista palautetta annetaan. Haluan, että ihmiset pitävät tarinoistani. Haluan viihdyttää ja hauskuuttaa lukijoitani.

Minä muualla: Livejournalissa (englanniksi, tullaan poistamaan) ja Vuodatuksessa (suomeksi, tullaan poistamaan).
Prätkämimmi

ViestiAihe: Vs: Inspiraatio ja siihen liittyvät ongelmat   Pe Kesä 15 2018, 15:47

Musta on parempi miettiä tarinaa eteenpäin taukojen aikana jos ei ole muuta tekemistä. Voi niin ikään vaipua omaan maailmaansa missä voi olla luova
Näytä käyttäjän tiedot
Last Chance
Admin

ViestiAihe: Vs: Inspiraatio ja siihen liittyvät ongelmat   Pe Kesä 15 2018, 15:58

Tuossa voi olla järkeä. Ehkä kannattaa välillä pitää taukoja ja taukojen aikana miettiä asiaa.

Prätkämimmi

ViestiAihe: Vs: Inspiraatio ja siihen liittyvät ongelmat   Pe Kesä 15 2018, 16:03

Joo mulla se ainakin auttaa asiassa. Mä tykkään pohtia tarinoitani kaikessa rauhassa ennen kuin myöhemmin jatkan.
Näytä käyttäjän tiedot
Last Chance
Admin

ViestiAihe: Vs: Inspiraatio ja siihen liittyvät ongelmat   La Kesä 16 2018, 22:09

Ilmeisesti olen turhankin kriittinen itseäni ja omia ideoitani kohtaan Rolling Eyes Kyse ei niinkään ole yksityiskohtien hiomisesta tai täydellisyyden tavoittelusta, sillä keskinkertainenkin riittäisi minulle - se olisi jo iso parannus sillä ficcini ovat huonoja. Mutta jostain kummallisesta syystä niitä luetaan ja jotkut jopa tykkäävät niistä. Ehkä tämä on enemmänkin sitä, että mietin jopa liikaa sitä että nolaan itseni ja pitävätkö ihmiset tarinoistani. Haluaisin että pitäisivät.

Kunpa ymmärtäisin mitä ihmiset näkevät tarinoissani scratch 

Toisinaan fanficcien kirjoittajat saavat inspistä siitä, että haluavat keksiä omia teorioita ja selityksiä canon-teoksen juonen aukoille ja tapahtumille. Ja jotkut pohtivat sellaisia "mitä jos"-skenaarioita. Tai sitten he haluavat laskea leikkiä jostain asiasta. Tai sitten inspiraatiota voi tulla populaarikulttuurin ilmiöistä. Ainakin omalla kohdalla voi vaikuttaa populaarikulttuuri ja sen tuotokset - esimerkkinä elokuvat, videopelit, mainokset. Useimmiten ideat syntyvät tyhjästä oman pään sisällä.

Inspiraatiota voi tulla siitäkin että päättää kokeilla jotain mitä ei ole aikaisemmin kokeillut tai ei tyypillisesti kirjoita. Minulle epätyypillistä on romantiikka-genren kirjoittaminen, koska se ei ole koskaan tuntunut kovin luontevalta. Mutta siitä huolimatta onnistuin tänä keväänä kirjoittamaan sen Kiitos kyydistä - ficin jossa parina on Santtu/Moto. Tosin olin ficciä kirjoittaessa lääketokkurassa, koska olin sairaana. Jälkeenpäin ihmettelin nolona, että mitäs onkaan tullut tehtyä ja miksi 30 ikävuotta lähestyvä itseään miehenä pitävä nörtti kirjoittaa romantiikkaficin. No, ei se ollutkaan aivan kamalaa, ja ainakin tuli kokeiltua jotain uutta. 

Inspiraatio tulee siis hyvin monenlaisista asioista, ainakin jos on perusluonteeltaan luova Smile

Prätkämimmi

ViestiAihe: Vs: Inspiraatio ja siihen liittyvät ongelmat   Su Kesä 17 2018, 08:56

Musta toi sun Kiitos kyydistä oli tosi söpö tarina Rolling Eyes.

Itse saan inspiraationi vähän mistä vaan joskus jopa uutisista tai siitä että olen kuunnellu aika paljon satuja. Viimeisin kirjoituksen alla oleva tarina on just sellainen et kuuntelin satuja aika paljon.
Näytä käyttäjän tiedot
Last Chance
Admin

ViestiAihe: Vs: Inspiraatio ja siihen liittyvät ongelmat   Su Kesä 17 2018, 09:19

Aika nolo se oli, jos minulta kysytään. Mutta ainakin se kelpasi lukijoille. Täytyy sanoa, että tuli kokeiltua jotain erilaista, koska yleensä tuotantoni on huumoripainotteista.

Kuulostaa mielenkiintoiselta Smile Mistä sitä tietää vaikka inspis tulisi uutisista tai saduista. Smile 

Mainoksistakin voi saada inspistä. Näin kävi ainakin sen Pää sekaisin pastilleista - ficin kohdalla joka oli saanut inspiraatiota Ifan pastillimainoksesta josta päätin tehdä parodian. Ja kerran kirjoitin ficin nimeltä Aito oikea nautinto, joka oli saanut inspiraatiota Jaffan mainoksista joissa lauletaan aidosta oikeasta nautinnosta.

Prätkämimmi

ViestiAihe: Vs: Inspiraatio ja siihen liittyvät ongelmat   Su Kesä 17 2018, 09:23

Tarinan sankarit on kyl Kostajat mut kuitenkin Smile.

Se Ifan mainos ficci oli kyl todella hauska. Ja samoin toi Jaffa mainoksesta ideansa saanut.
Näytä käyttäjän tiedot
Last Chance
Admin

ViestiAihe: Vs: Inspiraatio ja siihen liittyvät ongelmat   Su Kesä 17 2018, 09:27

Mielenkiintoista että inspis tulee saduista. Smile 

Sen oli tarkoituskin olla hauska. Se pastillimainokseen perustuva parodia on aika hoopo vaikka itse sanonkin. Välillä on käynyt mielessä, että kirjoittaisinko joskus uusintaversion siitä Aito oikea nautinto - ficistä. Mitään en kuitenkaan lupaa tässä vaiheessa. Ehkä se palautuu mieleeni jos löydän niitä Jaffan mainoksia jostakin.

Prätkämimmi

ViestiAihe: Vs: Inspiraatio ja siihen liittyvät ongelmat   Su Kesä 17 2018, 09:31

Joo ois kiva lukea se taas Smile. Se oli tosi kiva ficci.

Joo sen siitä saa kun äiti lainaa yhden satukasetti paketin, omistat itse kodin satuaarteet ja CD-hyllystä löytyy kolme CD:tä joissa tunnetut suomalaiset miehet ja urheilutähdet lukee satuja.
Näytä käyttäjän tiedot
Last Chance
Admin

ViestiAihe: Vs: Inspiraatio ja siihen liittyvät ongelmat   To Kesä 21 2018, 18:24

Valitettavasti en ole löytänyt mistään videoita niistä jaffan mainoksista, joihin Aito oikea nautinto perustui Sad 

Kyllä sekin on tullut huomattua, että oma vireystila ja vointi vaikuttaa myös inspiraatioon jonkin verran. Ainakin silloin jos olen nukkunut erityisen huonosti, inspiraato on poissa. Mutta nyt olen saanut nukuttua ja olen lomalla, joten eiköhän se inspiraatio ala parantua Smile

Prätkämimmi

ViestiAihe: Vs: Inspiraatio ja siihen liittyvät ongelmat   Pe Kesä 22 2018, 08:49

Toivottaan parasta Smile. Itsekin olen huomannut et jos olen liian väsynyt niin ajatus tarinan suhteen ei kulje.
Näytä käyttäjän tiedot
Pahgiz

Viestien lukumäärä : 182

ViestiAihe: Vs: Inspiraatio ja siihen liittyvät ongelmat   To Heinä 26 2018, 12:07

Tuun häiriköimään tännekiin. HÄHÄHÄÄÄ!

Mulle on toiminut toistaiseksi tämmönen tyyli että saatan kirjoitella itse tai sit kaverin kanssa ideoida juonta ihan parilla lauseella. Sit jaan niitä tavallaa valmiiksi "kappaleiksi" miten ajattelen että tarina etenee. Sit ku mulla tulee niitä et "tää nyt ei vaan jatku tästä", nii saatan hypätä kirjoittamaan jotain toista kohtaa vaan. Ja sitten kun saa rännin auki tavallaa nii on sit taas helpompi palata siihen vaikeaan kohtaan mrgreen

Millasessa mielentilassa te yleensä kirjoitatte parhaiten?

Mulla tekstiä syntyy parhaiten yön pimeinä tunteina XD just siinä rajamailla, että on liian väsynyt, eikä siinä tuotetussa tekstissä ole enää mitään järkeä XD

Ennen en ollut kovinkaan kranttu ympäristön suhteen, mut nykyisin tuntuu että mulla pitää olla hyvä ettei täyshiljaisuus ympärillä. Tai sit korkeintaan jotain rentoutusmusiikkia (spotifyssä on hyviä valmiita soittolistoja työntekemisen taustalle). Mut siis nykyää mua häirittee jopa se et jos oon jossain sängyn päällä kirjoittamassa läppärillä ja sit mies päättääki tulla siihen viereen. Vaikka se rupeiskin vaan nukkumaan, että ei ees jutustele mitään.
Näytä käyttäjän tiedot
Prätkämimmi

ViestiAihe: Vs: Inspiraatio ja siihen liittyvät ongelmat   To Heinä 26 2018, 12:13

Mulla saattaa runosuoni ruveta sykkimään siitä et mä olen maratoonannut jonkin piirrossarjan jaksoja jo pitkän aikaa tai sitten idea saattaa syntyä tuosta vain mrgreen. Joskus mietin tarinan alkua pitkäänkin ennen kuin alan kirjoittaa ja haluan joihinkin tarinoihin taustatietoa ennen kuin alan kirjoittaa.
Näytä käyttäjän tiedot
Last Chance
Admin

ViestiAihe: Vs: Inspiraatio ja siihen liittyvät ongelmat   To Heinä 26 2018, 12:20

Parhaiten kirjoittaminen sujuu minulla silloin kun on hyvä mieli ja inspiroitunut olotila. Kirjoitan aina oman työpöytäni ääressä, monesti kahvia juoden. Ideoita voi tulla mistä tahansa ja aika usein niitä syntyy tyhjästäkin.

Prätkämimmi

ViestiAihe: Vs: Inspiraatio ja siihen liittyvät ongelmat   To Heinä 26 2018, 12:24

Joskus uusi idea saattaa putkahtaa kesken edellisen tarinan ja sitä joutuu sitten pidätteleen.
Näytä käyttäjän tiedot
Pahgiz

Viestien lukumäärä : 182

ViestiAihe: Vs: Inspiraatio ja siihen liittyvät ongelmat   To Heinä 26 2018, 12:53

Joo, näitä käy usein. Yleensä muistan kirjoittaa sen ajatuksen sit muistiin itselleni.

:'D Joskus käy näitäkin, että on vaan pakko kirjoittaa tätä toista ajatusta välillä.. Nyt just on kans tämmönen tilanne päällä. Minden kans ollaan kirjoiteltu yhteistä tekstiä ja täs on ollu mun puolesta pitkähkö tauko ja nyt sit ku sai sen inspiksen päälle nii se on toinen tarina :'D pakko yrittää saada se "pois systeemistä"
Näytä käyttäjän tiedot
Prätkämimmi

ViestiAihe: Vs: Inspiraatio ja siihen liittyvät ongelmat   To Heinä 26 2018, 13:04

Joo toi kuulostaa tutulta. Yritän yleensä kirjoittaa yhden vihkon täyteen ennen kuin aloitan seuraavan vihon.
Näytä käyttäjän tiedot
Sponsored content

ViestiAihe: Vs: Inspiraatio ja siihen liittyvät ongelmat   

Inspiraatio ja siihen liittyvät ongelmat
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Last Chance Garage :: Fanfiction ja fanitaide :: Keskustelua fan fictionista ja fanitaiteesta-
Siirry: