Last Chance Garage

Suomenkielinen foorumi Prätkähiiret Marsista - sarjan faneille.

PääsivuPääsivu  KalenteriKalenteri  FAQFAQ  HakuHaku  KäyttäjälistaKäyttäjälista  KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisään  

Jaa | 

Millainen fanfictionin kirjoittaja olet?

Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Siirry alas 
KirjoittajaViesti
Lil Hoss
Admin

Viestien lukumäärä : 3362
Ikä : 27

ViestiAihe: Millainen fanfictionin kirjoittaja olet?   Ke Helmi 24 2016, 12:12

Jos kirjoitat fanfictionia, millainen kirjoittaja olet? Millainen kirjoitustyyli/-tapa sinulla on ja miten kuvailisit sitä? Mitä tekstinkäsittelyohjelmaa käytät fanfictionia kirjoittaessasi? Mitä tyylilajeja kirjoitat mieluiten? Mistä parituksista kirjoitat mieluiten? Entä mikä ikäraja tarinoillasi yleensä on? Kirjoitatko mieluummin one-shotteja vai moniosasisia ficcejä? Kirjoitatko koskaan songficcejä? Mistä asioista et mielelläsi kirjoita fanfictionissa? Millaisista asioista et ole vielä kirjoittanut fanfiction- tarinoissa mutta haluaisit joskus kirjoittaa?

*

Olen ollut kirjoittaja jonka pää on aina täynnä uusia ideoita mutta itse kirjoittamisen aloittaminen tuottaa enemmän haasteita. Tapanani on kuvailla paljon hahmojen omia ajatuksia ja tunteita sekä reaktioita. Toimintakohtausten kirjoittajana olen aika huono, mistä syystä keskityn kirjoittaessani enemmän hahmoihin, heidän ajatuksiinsa, persoonallisuuteensa ja siihen miten he ovat vuorovaikutuksessa muihin hahmoihin. Minulla ei oikein ole malttia paneutua kaikkiin mahdollisiin yksityiskohtiin, joten olen melko suurpiirteinen kirjoittaja. Joskus saatan huomaamattani sortua toistamaan asioita. Minua ei häiritse muutama kirjoitusvirhe siellä täällä - tosin pyrin siihen että teksti on selkeää ja luettavissa.

Kirjoitan tarinani usein Wordilla, koska sen avulla voin jo kirjoittamisvaiheessa nopeasti korjata kaikki silmiinpistävät kirjoitusvirheet.

Kaikista mieluisimmat tyylilajit ovat draama ja huumori, tosin en nykyään enää vierasta romantiikkaakaan - vaikka en vieläkään kirjota sitä paljon, ja jos kirjoitan, pyrin siihen ettei mene liian yliampuvaksi ja siirappiseksi. Haluaisin oppia kirjoittamaan toimintajuttuja paremmin. Ennen olin innokas PWP:n kirjoittaja, mutta en enää kirjoita sitä - tekisi mieli, mutta nolottaa liikaa  Embarassed  Toisaalta minusta on tullut vuosien varrella huomattavasti entistä itsekriittisempi, enkä enää kirjoita mitä sattuu. Tarinoitteni ikärajat ovat vaihdelleet laidasta laitaan, aina viattomasta S:stä aina sinne ronskiin k18- meininkiin asti.

Ne prätkähiiriaiheiset parit, joista kirjoitan mieluiten, ovat Turbo/Minni, Moto/Santtu sekä Vinski/Anni. Vaikka Vinski/Santtu onkin niitä tavallisimpia parituksia joita prätkisficeissä näkee, en ole koskaan lämmennyt sille. Jokainen voi toki kirjoittaa juuri siitä parituksesta joka itseä kiinnostaa.

Kirjoitan enemmän one-shotteja kuin moniosaisia ficcejä, sillä moniosaisissa ficeissä on suurempi todennäköisyys, että kirjoitusinto loppuu kesken ja laitan tarinan jäihin jopa lopullisesti.

En juuri kirjoita songficcejä - ei vain ole inspistä.

Fanfictionissa pyrin tarkoituksella välttämään yleisimpiä kliseitä, hyvis/pahis -parituksia sekä sukulaisten parittamista keskenään. Canon-hahmoja jotka inhoavat toisiaan, en parittaisi mistään hinnasta. Erikoiset seksuaaliset mieltymykset jätän suosiolla välistä - sanotaan vaikka niin että ei yksinkertaisesti kiinnosta.

On myös paljon sellaisia asioita joita haluaisin joskus kokeilla prätkisficcejä kirjoittaessa - esimerkiksi oma pahishahmo, hahmot saavat supervoimia ja ovat tarinan aikana supersankareita, canon-pahis pääosassa, parodioita populaarikulttuurin ilmiöitä ja asioista... voisin jatkaa tätä listaa kauankin. Smile

Lil Hoss muualla: Livejournalissa (englanniksi) ja Vuodatuksessa (suomeksi, ei aktiivinen)
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot http://lastchancegarage.palstani.com
Prätkämimmi

Viestien lukumäärä : 3765

ViestiAihe: Vs: Millainen fanfictionin kirjoittaja olet?   To Helmi 25 2016, 08:50

No sanoisin et olen kirjoittajana aika rikkaalla mielikuvituksella varustettu. Tavallisesti kirjoitan ns luonnoksen ensin johonkin vihkoon ja annan jonkun lukea ja korjata pilkku- ja kirjoitusvirheet ennen kuin kirjoitan tarinani puhtaaksi koneella. Minulla sattuu olemaan lievä lukihäiriö mikä saattaa aiheuttaa sen että B ja D menevät edelleen aina välillä sekaisin keskenään. Käytän enimmäkseen Openoffice writeria koska olen todennut sen erittäin hyväksi. Tykkään kirjoittaa seikkailuja jotka ainakin yritän pitää sarjan kaltaisina mutta myös fluffi ja perhe menevät. En ole juuri käyttänyt parituksia mitä nyt olen jossakin saattanut vihjata Vinskiin ja Santtuun. Luulen että ikärajani on enimmäkseen K-7 luokkaa mitä nyt joskus saattaa kivuta K-12. Enimmäkseen taidan kirjoittaa one-shotteja vaikka ne joskus saattavat venyä aika pitkiksi jos ideoita virtaa. En ole vielä kokeillut kirjoittaa songficciä. Voin kirjoittaa melkein mistä vain mutta sankarihahmoa en pistä kuolemaan. En ole vielä tehnyt prätkähiiret/jokin muu sarja crossoveria mutta eiköhän sekin päivä joskus vielä tule Very Happy
Näytä käyttäjän tiedot
Lil Hoss
Admin

ViestiAihe: Vs: Millainen fanfictionin kirjoittaja olet?   To Helmi 25 2016, 21:17

Aika monessa tekstinkäsittelyohjelmassa onkin se toiminto jonka avulla voi korjata kirjoitusvirheet - mikä on kätevää. Silloin kun kirjoitan, kirjoitan niin vauhdilla että varmasti tulee kirjoitusvirheitä joten on hyvä jos ohjelman avulla voi korjata ne jutut jotka pistävät silmään.

Itse teen niin että avaan tekstinkäsittelyohjelman ja alan kirjoittaa suoraan ohjelmaan. Ja ennen julkaisua käyn tekstin vielä kerran läpi, korjaan pahimmat virheet ja katson että teksti on luettavissa ja julkaisukelpoinen.

Itsekin voisin kokeilla kirjoittaa crossoveria prätkiksistä ja jostakin toisesta sarjasta Smile

Vaikka pidän itseäni huonona kirjoittajana, mielessäni pyörii aina joskus jokin idea, jonka haluan toteuttaa fanfiction-tarinassa. Voi olla että johtuu siitä että on olemassa halu kehittyä kirjoittajana. Ja kirjoittamaan oppii vain kirjoittamalla. Smile

Lil Hoss muualla: Livejournalissa (englanniksi) ja Vuodatuksessa (suomeksi, ei aktiivinen)
Prätkämimmi

ViestiAihe: Vs: Millainen fanfictionin kirjoittaja olet?   Ti Heinä 26 2016, 08:45

Jos mulla riittää ideoita niin tarina voi venyä vaik kuinka pitkäks. Ykskin ennätys on 43 sivua käsin ja kyseinen tarina löytyy kans tältä saitilta jos joku haluu lukea Very Happy. Notre Damen kellonsoittaja
Näytä käyttäjän tiedot
Lil Hoss
Admin

ViestiAihe: Vs: Millainen fanfictionin kirjoittaja olet?   Ti Heinä 26 2016, 09:56

Prätkämimmi kirjoitti:
Jos mulla riittää ideoita niin tarina voi venyä vaik kuinka pitkäks. Ykskin ennätys on 43 sivua käsin ja kyseinen tarina löytyy kans tältä saitilta jos joku haluu lukea Very Happy. Notre Damen kellonsoittaja

43 sivua? Kuulostaa tosi pitkältä. Itse en ole koskaan kirjoittanut niin pitkiä tekstejä.

Prätkämimmi

ViestiAihe: Vs: Millainen fanfictionin kirjoittaja olet?   Ke Heinä 27 2016, 08:09

Lil Hoss kirjoitti:
Prätkämimmi kirjoitti:

43 sivua? Kuulostaa tosi pitkältä. Itse en ole koskaan kirjoittanut niin pitkiä tekstejä.
Joo 43 sivua. Koneella puhtaaks kirjotettuna se kyl lyheni 17 sivuun mut onhan se tarinakin aika pitkä Very Happy
Näytä käyttäjän tiedot
Sponsored content

ViestiAihe: Vs: Millainen fanfictionin kirjoittaja olet?   

Millainen fanfictionin kirjoittaja olet?
Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Last Chance Garage :: Fanfiction ja fanitaide :: Keskustelua fan fictionista ja fanitaiteesta-
Siirry: